Golfclub Hasselt

Dieren op de baan

Zwammen en paddenstoelen

Tijdens de herfst duiken ze overal op, en dan vooral in de bossen: de paddenstoelen. Maar wist je dat die eigenlijk maar een klein onderdeel zijn van een gigantisch, vaak ondergronds, netwerk? En dat planten zonder dat netwerk niet zouden overleven? Professor Mieke Verbeken is mycoloog of ‘zwamdeskundige’. Zij verklapt ons negen bijzondere zwammenweetjes.

Klik HIER voor een overzicht van de paddenstoelen en zwammen op onze golfbaan.

Wilde dieren

Er zitten ontzettend veel wilde dieren in België. Je vindt in ons land onder andere verschillende soorten vogels, reeën, vossen, hazen, eekhoorns, bevers, otters, egels en dassen. Dit is nog maar een greep uit onze fauna. Deze dieren zijn heel belangrijk in onze natuur. Daarom vinden wij dat we voor deze dieren een zorgplicht hebben. En hoe leuk is de natuur nog als je geen vogels meer hoort fluiten? Of jonge konijnen meer ziet huppelen of als je in de schemer geen egeltjes meer ziet scharrelen door de tuin?

Klik HIER voor een overzicht van wilde dieren op onze golfbaan.

Wilde watervogels

De term watervogels zoals onder meer gebruikt in het Afrikaans-Euraziatische overeenkomst over watervogels (het AEWA-verdrag). In dit verdrag worden een aantal vogelfamilies opgesomd die trekvogel zijn en gebonden zijn aan moerasgebieden (wetlands). Het verdrag regelt de bescherming van 255 trekkende vogelsoorten die geheel of gedeeltelijk afhankelijk zijn van wetlands. Het betreft naast de orden uit de groep watervogels als clade ook nog de futen, rallen, flamingo’s, eenden, zwanen, ganzen, kraanvogels, waadvogels, meeuwen, sterns, keerkringvogels en alken. Deze ecologische (“natuurbeleidstechnische”) groep is dus veel groter dan de clade “watervogels” (Aeqornithes)

Klik HIER voor een overzicht van wilde watervogels op onze golfbaan.

Wilde vogels

Vogels behoren tot die kleine dingen die ons, midden in een stedelijke omgeving, een beetje doen denken aan het platteland. Het plezier dat iedereen kan beleven aan een ontmoeting of een zangpartij, is evenzeer te danken aan de diversiteit van de soorten, als aan de overvloed van elke soort, zolang we hun leefomgeving maar respecteren.

Klik HIER voor een overzicht van wilde vogels op onze golfbaan.